Onterechte studiekosten: Hogeschool Rotterdam betaalt twee ton terug

1 februari 2018 - Vorig jaar heeft de Hogeschool Rotterdam ruim vijfduizend klachten ontvangen over onterechte studiekosten. Daarvan bleek een groot deel te kloppen. De hogeschool gaat haar studenten in totaal zo’n 230 duizend euro terugbetalen.

Er is vooral onterecht geld gevraagd voor digitale leermiddelen, schrijft hogeschoolblad Profielen. Twee Rotterdamse instituten gaan daarom elk zo’n vijftigduizend euro aan toegekende claims betalen. 

Sneekweek

Een ander voorbeeld is een excursie à 135 euro naar de Sneekweek, voor ruim honderd studenten sport & marketing. De activiteit was verplicht: wie niet ging, kreeg geen studiepunten. Het is niet duidelijk of de studenten een gratis alternatief geboden werd.

En dat had wettelijk wel gemoeten. Daar communiceren onderwijsinstellingen niet altijd even duidelijk over, zoals ook nu blijkt. De hogeschool riep studenten per e-mail op zich te melden en onterechte kosten te declareren.

Uniek

Dat is best uniek, zegt Lars Klappe van het Landelijk Studentenrechtsbureau (LSR) tegen Profielen. “Op de HR gaat het, bij de schaal waarop er geld is gevraagd voor digitale leermiddelen, om een vrij ernstige schending, maar ik heb slechts van één andere instelling gehoord die studenten opriep om zich te melden.”

Het Interstedelijk Studenten Overleg, waar het LSR onder valt, maakte zich onlangs opnieuw hard voor onterechte extra studiekosten en verzamelde vierhonderd klachten. Die werden door de Onderwijsinspectie onderzocht. Maar volgens de inspectie waren er van de vierhonderd klachten maar acht gegrond.

Dat lijkt op het oog slecht te rijmen met de duizenden klachten van studenten bij de Hogeschool Rotterdam. Een woordvoerder van de Onderwijsinspectie laat echter weten dat het aantal Rotterdamse studenten dat schadevergoeding ontving niet moet worden verward met het aantal klachten dat het ISO en de inspectie binnenkregen. 

Aannemelijk

“Het is aannemelijk dat achter één melding bij het ISO veel meer studenten van eenzelfde opleiding schuilgaan. Die hebben zich niet gemeld bij het ISO, maar eventueel wel bij hun instelling, zoals in dit geval bij de Hogeschool Rotterdam. Die was al bezig met herstelmaatregelen vóórdat het ISO de klachten inventariseerde.” 
De koninklijke weg is volgens hem dat studenten hun klachten intern melden en dat die worden afgehandeld via de reguliere procedures. “De klachten die bij een instelling binnenkomen zijn dus noch naar aard noch naar omvang een afspiegeling van de klachten die de inspectie krijgt.”


Hoger Onderwijs Persbureau

Meer nieuws

11-06-2018 Collegegeld met 18 euro omhoog: kleinste stap in jaren
31-05-2018 CDA en PvdA willen compensatie voor ‘pechstudenten’
28-05-2018 Tegenvaller van honderden miljoenen op begroting OCW
23-05-2018 DUO is 2 miljoen keer gebeld en nam 1 miljoen keer op
04-05-2018 Topdrukte bij MijnDUO na grootscheepse vernieuwing
25-04-2018 Halvering collegegeld beter dan niets, vindt oppositie
23-04-2018 Niet reizen = geen ov-boete
23-04-2018 Jong in hoger onderwijs? Dat blijft duur
19-04-2018 Halvering collegegeld: niet zeuren, maar opschieten
19-04-2018 ‘Alles op rolletjes bij DUO’
19-04-2018 Akkoord over basisbeursmiljoenen: eerste horde genomen
19-04-2018 Hbo-afgestudeerden steeds makkelijker aan de bak
03-04-2018 Omscholen van zorg naar onderwijs: collegegeld blijft hoog
22-03-2018 Erasmus Universiteit gaat tarief dure master analyseren
20-03-2018 Raad van State maakt gehakt van halvering collegegeld
19-03-2018 Minister fluit EUR terug om torenhoog collegegeld
15-03-2018 Vervoersbedrijven maken geen haast met stopzetten ov-boetes
08-03-2018 Roermond komt gehandicapte student tegemoet
06-03-2018 Minister wil betere voorlichting over extra studiekosten
26-02-2018 MijnDUO gaat offline, maar geen paniek

     Archief

Laatste nieuws

 
 


Gids voor studiekiezers



In de Keuzegids staat alles wat je nodig hebt om een studie te kunnen kiezen. De gids is er voor hbo, wo en mbo.

Handige tips voor: